Ruska 2020 - Pari varoittavaa sanaa pariajosta
Alustus
Halusin avata sanaista arkkuani hieman siitä, mitä pariajo pitää sisällään tämän pituisessa ajossa ja mitä se parhaimmillaan voi olla. Harrastetaustaa molemmilla oli sen verran, ettei Ruskan 2000 kilometrin reitti ajatuksena tuntunut mitenkään ylivoimaiselta. Olimme myös ajaneet yhdessä pisimmillään 1000 kilometrin reissuja, joten pieni aavistus oli siitä mihin olemme lähdössä. Meillä parin kanssa pelaa kemiat hyvin, huumori oli mukana koko reissun ja hauskaa oli. Molemmat silti todettiin jälkikäteen, että soolona tämä olisi mennyt kummallakin nopeammin.
Tuhat ja yksi asiaa jotka hidastavat menoa
Parin kanssa ajaessa tulee ensimmäisenä mieleen peesihyöty ja kuinka paljon se nopeuttaa matkantekoa. Ei nopeuta!
On lukematon määrä asioita, jotka todellisuudessa hidastaa ja syö sen pienen hyödyn minkä voit toisen perässä ajamalla saada. Nämä asiat kun kertautuu päivien mittaan, siitä tulee yllättävän iso aikasyöppö ja kilometrit jotka olisit voinut edetä päivän aikana jää vain haaveeksi.
Biologinen rytmi, toista pissattaa tien päällä. Siis toista pissattaa useammin kuin toista ja joudutaan pysähtymään. Se syö aikaa. Välillä toisen pysähtyessä toinen jatkoi matkaa retkipyörävauhtia eteen päin jos oli kylmä ja kolmesta viiteen minuuttia tien poskessa veti jo jalkoja tönköksi ja yläkroppaa jäähän. Se taas söi mielialaa kun joutui ajamaan toista kiinni, vaikkakin toinen ajoi hitaasti. Alitajunta huijaa luulemaan, että on pakko repiä punaisella se edellä ajava kiinni. Varsinkin jos pari on kadonnut jo mutkan tai mäen taakse, vaikka se ei edes aja sinua karkuun. Tulitikkuja palaa.
Parin kanssa aikaa tauoilla meni tuhottoman paljon enemmän kun ruuan ääressä jutusteltiin mukavia. Monissa paikoissa oli vain yksi vessa, joka tarkoitti että toisen jo tarpeensa hoitaneen piti jäädä vielä odottamaan toista. Tauolta lähtiessä jompikumpi alkoi säätämään ja askartelemaan varusteiden tai laitteiden kanssa jotain kun toinen oli jo pyörän selässä, taas kuluu aikaa ja päivän potentiaalinen kilometrisaldo surkastui. Yhdeltäkään tauolta emme päässeet lähtemään niin, että kumpikin olisi ollut yhtä aikaa valmiina.
Kun toinen väsyi oli toisen pakko hidastaa vaikka olisi ollut päivän energisin hetki käsillä. Yleensä toisella oli eri kohdassa vuorokautta enemmän jalkaa kuin toisella. Vuorotellen sai toinen toistaan toppuutella menosta.
Mäkien ajaminen ja sopivan rytmin löytäminen. Varmaan alle 10 prosenttia koko reissun ylämäistä mentiin peräkanaa, yleensä itse tykkäsin rullata mäet omalla tempollani ylös, koska hitaampi kampien pyöritys ylämäessä väsyttää jalkojani enemmän kuin reipas korkeakadenssinen pyöritys ja putkelta ajoa vuorotellen.
Mieliala. Välillä parin sanattomasta viestinnästä huomasi, että juuri nyt ei ole oikea aika letkeälle keskustelulle. Matkan aikana oli monia hetkiä jolloin turpa pysyin visusti kiinni puoli tuntia tai tunnin ja toinen sai hetken rauhan kerätä itseään rauhassa. Tämä ehkä toimi parhaiten meillä, molemmat ärähti kerran koko reissun aikana toiselle ja ne liittyi enemmänkin ajokäyttäytymiseen kuin huonoihin juttuihin väärällä hetkellä.
Asioita jotka helpottivat matkantekoa
Juttuseura. Sen lasken ehdottomasti isoimmaksi positiiviseksi tekijäksi pariajossa. Välillä jopa kovissa tuulissa sinne tuulensuojaan hakeutumisen sijaan, ajettiin niin, että pystyi juttelemaan ajaessa. Se tiukka vasta- tai sivutuulipätkä tuntui etenevän helpommin kun kaverin kanssa jutellessa kilometrit taittui kuin itsestään, vaikkakin pikkaisen hitaammin kuin tiukassa peesissä.
Peesihyöty. Tämä tuli oikeastaan kerran todella esille kun jouduttiin ajamaan kelloa kiinni taukopaikan sulkemisajan takia ja mentiin 52 kilometrin siivu reilusti yli kolmeakymppiä nopeilla vuorovedoilla hyvin mäkisessä maastossa. Yksin tuosta ei olisi tullut mitään ja jalat olisi stopanneet jo puolessa matkassa, toki tuon päivän repimisen ja seuraavan yön kolmen tunnin unien takia, allekirjoittanut bonkkasi Kolille nousun jälkeen ja loppupäivä jäi armottoman lyhyeksi kilometrien osalta. Hyöty tässä vähintään kyseenalainen ja ilo nopeasta etenemisestä jäi lyhyeksi.
Summa summarum
Ruskassa on niin monta muuttujaa, että parin muuttujat kun laitetaan yhtälöön mukaan ei keskeyttämisen todennäköisyys ole suinkaan kaksinkertainen, vaan eksponentiaalinen. On varmasti paljon asioita joita unohdin listata, mutta nämä tulivat päällimäisenä heti ajon jälkeen mieleen. Meillä pariajo meni niin hyvin mielestäni kuin se vain voi mennä. Siitäkin huolimatta negatiiviset asiat ja ajoa hidastavat tekijät oli dominoiva voima tällä reissulla. Maaliin päästiin, aivan suunnitellussa aikataulussa ja hyvällä mielialalla, niistä hyvin pienistä vastoinkäymisistä huolimatta mitä matkalla oli.
Neuvonkin siis käymään syvällisen pohdinnan siitä, onko pariajo juuri se mitä haluat tämänkaltaisessa ajossa tehdä.
Ruska oli pariajona mahtava kokemus, hetkeäkään en vaihtaisi enkä mitään kadu. Niin paljon hienoja juttuja saatiin yhdessä kokea. Jatkossa näin pitkät ajan silti soolona.
Kommentit
Lähetä kommentti